Verbeek in beeld

Schotland

Roadtrip met eigen auto

Vrijdag 19 oktober 2018

Voor Max en Pablo is het tijd voor de jaarlijkse visvakantie, dus dat betekent dat ik weer op fotoreis ga met mijn vader. Deze keer hebben we gekozen voor weer eens wat anders, Schotland. We vertrekken vrijdagmiddag vanuit Julianadorp naar IJmuiden. We gaan met de auto van mijn vader, dus er kan veel bagage mee.

Na een uurtje rijden komen we al aan in de haven van IJmuiden en kunnen we inchecken in de DFDS Princess Seaways. We hebben een prima buitenhut. Eerst gaan we even lekker zitten in de lounge en wachten tot de boot vertrekt. Tijdens het vertrek staan we op het dek, om naar de thuisblijvers (lees Erna) te zwaaien via de webcam in de haven van IJmuiden.

. .

Na het zwaaien is het tijd voor het diner, maar voordat we bij de dinerzaal aankomen lopen we eerst langs de winkel. Hans wil daar graag even kijken, want er is een hele wand met allemaal wiskey soorten. Opeens valt zijn oog op een bijna leeg schap, the Snowgrouse, er staat nog een fles en die neemt hij snel mee. Dan moet hij eerst weer terug naar de hut om de fles weg te brengen, voordat we aan het diner kunnen beginnen. Het is een groots buffet met zeer veel keuze, heerlijk. Na het buffet gaan we terug naar de kamer, ik wilde graag wat lezen, maar dat werd snurken!

Zaterdag 20 oktober 2018

Omdat we gister vroeg gingen slapen zijn we vandaag redelijk vroeg wakker. We kunnen direct aan tafel voor het ontbijtbuffet. Ook dit is groots met veel keuze. Na het ontbijt gaan we het dek op, het is fris en heel rustig op zee. Langszaam komt de zon op. Ondertussen vliegen er veel Jan van Genten over, dit zijn prachtige grote vogels.

. .

Om 9.15uur legt de boot aan in Newcastle. Een uur later kunnen we vertekken, als een van de laatste auto's konden we van de boot af en er stonden lange wachtrijen voor de paspoortcontroles. Het rijden hier is natuurlijk anders, links van de weg! Dat ging best goed. Al hadden we direct een verkeerde afslag, waardoor de bij een tolweg kwamen zonder ponden. En we moesten ook nog eens keren, waardoor we nogmaals de toltunnel moesten nemen, zonder ponden! Gelukkig is het allemaal goed gekomen en zaten we snel op de snelweg in plaats van in de stad. Via de kust zijn we naar Edinburgh gereden. Onderweg kwamen we langs BassRock, een grote broedkolonie (maar het is geen broedseizoen) en Tantallon Castle.

Rond 3 uur zijn we aangekomen bij het hotel, Braidhills Hotel in Edingburgh. Het is een oud maar sjiek pand. Wij slapen op de allerachterste kamer op de allerhoogste verdieping. Nadat we de spullen hebben gebracht zijn we naar Edinburgh gegaan, te voet, want we hebben nog steeds geen ponden. We hebben overal gelopen, Edinburgh Castle, The Royal Mile en in Meadows park, na 11km zijn we weer terug in ons hotel.

Zondag 21 oktober 2018

Vandaag zijn we gestart met een 'full English breakfast' inclusief eieren, bacon en beans. Omdat wij geen stadmensen zijn gaan we de omgeving van Edinburgh bekijken. We gaan eerst naar 'the Wheel of Falkirk'. Dit is een gebied tussen twee kanalen, met een hoogte verschil van 41m. Dit wordt opgevangen door sluizen en het spectaculairste stuk door het wiel. Boten worden in een soort rad 24m omhoog of omlaag gevoerd. Hierbij komt een flink staaltje techniek kijken.

Vervolgens zijn we naar de distillerderij van 'The Famous Grouse' gereden. Hier hebben we inkopen gedaan en werd er bevestigd dat de Snowgrouse niet meer gemaakt wordt (wat de lege schappen verklaart).

Hierna gaan de over slingerweggetjes via Perth en Dundee naar St. Andrews, een klein vissersdorpje. Hier hebben we gewandeld en even lekker in het zonnetje genoten van Fish&Chips. Gemaakt door een heel oud omaatje, heerlijk. Daarna zijn we terug naar Edingburgh gereden, via heel bijzondere weggetjes.

Maandag 22 oktober 2018

Vandaag ontbijten we voor het laatst in Braid Hills Hotel. Het is heel sjiek, maar super uitgebreid en lekker.

We vertrekken vandaag op tijd, omdat we een lange weg te gaan hebben naar Glenelg. We gaan via het binnenland naar de kust toe. Eerst gaan we door het Trossach National Park. Hier is het prachtig met allemaal verschillende herfstkleuren.

Via Fort Willams rijden we door de Highlands naar Glenelg. De route is supermooi, langs Lochs, door valleys en langs de Bens. Als allerlaatste hebben we een 15 km lange beklimming van een berg, een single way track (heel smal dus). Als we de bergpas gehad hebben komen we in een heel klein dorp met een paar huizen en een Inn.

In de Inn slapen we, althans dat is de bedoeling. Eenmaal in bar vertelt de barkeeper dat er een probleem is met onze kamer, de deur kan niet open, want de sleutel is kwijt. We moeten maar aan de bar zitten en dan gaat hij de sleutels zoeken. Uiteindelijk is er een sleutel en hebben we een prima kamer. In het dorp is niets te zien of te doen, dus we eten in de Inn, er is al een tafel voor ons gereserveerd. Zonder reservering mag je er namelijk niet eten. Dan blijkt later dat dat ook echt nodig is. De Inn zit helemaal vol (en dat op maandagavond).

Dinsdag 23 oktober 2018

Vannacht is het heel hard gaan stormen en regenen. De barkeeper had al gezegd dat het vandaag slecht zou zijn (het is immers altijd slecht weer in Glenelg, zei hij). We hebben vandaag een ontbijtbuffet in de Inn en je kunt iets warms bestellen bij de kok.

De route die wij vandaag wilden gaan rijden kan niet helemaal door gaan, doordat het geen hoogseizoen meer is gaan er vele pondjes niet meer. We moeten iets anders bedenken… We gaan eerst naar het Island of Skye, maar hier is het zo slecht weer, de prachtige bergen die we zouden moeten zien, zijn verdwenen. Alles zit in de wolken, waardoor we maar een klein rondje maken.

'

Vervolgens gaan we naar Eilean Donan Castle. Dit ligt op een klein eiland in Loch Alsh, met een mooie stenen loopbrug er naartoe.

Daarna rijden we naar de Harry Potter filmlocatie, het viaduct van Glenfinnan. Dit is de plek waar Harry en Ron in de oude vliegende Ford Anglia op zoek gaan naar de Zweinstein express. Dit wilde ik heel graag zien. Helaas is het nog steeds heel regenachtig, maar toch gaan we erheen. Na een wandeling van een half uur staan we op een mooie locatie bij het viaduct. Nu moeten we nog een halfuur wachten (in de stromende regen). Uiteindelijk komt om 15.10 uur de trein over het viaduct stomen en in 30 seconden is de trein uit het oog! En dan kunnen we weer 2uur terugrijden naar de Inn.

' '

In de Inn heeft Sheila weer een tafel voor ons gereserveerd, we zitten dichtbij de openhaard. En de openhaard is de plek van Lola, de barhond. Het is vandaag druk in de Inn, veel locals. Om 20.00uur start de livemuziek en wij zitten vooraan, heel gezellig.

Woensdag 24 oktober 2018

Vandaag gaan we weer een stuk rijden, we laten het regenachtige Glenelg achter ons en direct begint het op te klaren. Als we bij Urquhad Caslte zijn is het droog.

'

Daarna begint het echte speuren… we rijden kilometers langs Loch Ness. Opzoek naar Nessie. Maar de tocht is tevergeefs, de jongen achter de bar had ons gister al verteld dat het laagseizoen is, Nessie is zelf op vakantie!

'

Via Inverness rijden we naar het Cairngorms National Park. Hier is het heel druk, veel fietsers en wandelaars. Het is hier ook prachtig weer.

Als laatste rijden we door naar Pitlochry, waar onze B&B staat, Torrdarach house. Het is een prachtige B&B met een grote kamer, een luxe gastenzitje en een ontbijtserre. Omdat het al avond is gaan we eerst even het dorpje in om wat te eten.

Donderdag 25 oktober 2018

Vandaag staat er een Highland Safari op de planning. Gelukkig hebben we weer mooi weer, het is droog met wat bewolking en af en toe de zon erbij. Met gids Ian gaan we in een landrover de Highlands in. Onderweg vertelt hij ons veel over de bosbouw en over de natuur hier. Als we bijna bij het hoogste punt zijn (3000ft) zien we Red Deers (hertensoort). De Highlands zijn heel groots en uitgestrekt. Het is een heel mooi gebied, waar ik eindelijk een gewei heb gevonden! Dit wilde in al zolang hebben.

'

Na twee en een half uur zijn we weer terug bij onze auto. We gaan zelf een rit maken langs Loch Tay. Hier rijden we door bossen, langs weides met muurtjes en schapen en langs Schotse Hooglanders. Het is een hele mooie, maar ook een moeilijke route (single way tracks).

'

Aan het einde van de middag gaan we nog even Pitlochry in, alvast op zoek naar souvenirs.

Vrijdag 26 oktober

Na een ontbijtje bij Graeme gaan we weer op pad, we gaan de castle&wiskey trail rijden. Dit is een route door de hooglanden van Schotland heen. We zien, net als gister, een grote groep met 'red deer' in de bergen. Helaas zien we ook veel dode herten aan de kant van de weg. De route is heel erg mooi en onderweg krijgen we te maken met alle vier de seizoenen: sneeuw, hagel, regen, wind, zon.

' '

Onderweg stoppen we nog bij de GlenFiddich wiskey distilleerderij. Hier hebben ze een prachtige winkel en zelfs het toilet is afgezet met bladgoud

Zaterdag 27 oktober

Vandaag rijden wij terug naar de boot toe. Onderweg stoppen wij nog bij Alnwick castle, het kasteel dat gebruikt is voor Zweinstein van Harry Potter. Helaas hebben wij onvoldoende tijd om het van binnen te bekijken.

Als we in Newcastle aankomen kunnen we met de auto de boot op. Het is zeer onstuimig op zee. Hans werd misselijk en heeft niet plaatsgenomen aan het buffet. Bekers drinken en borden met eten vielen van de tafels af doordat het schip zo tekeer ging. Het was een hele belevenis. .