Verbeek in beeld

Noord Noorwegen

In oktober 2015 ga ik met mijn vader naar het noorden van Noorwegen om te fotograferen.

Roadtrip

Via BBI-travel hebben we een reis samengesteld naar Noord Noorwegen toe van 18 t/m 25 oktober 2015

Zondag 18 oktober 2015

Om 2.30uur gaat de wekker, want rond 3.00uur moet ik in Julianadorp zijn om mijn vader op te halen. Samen vertrekken we naar Noorwegen om te fotograferen. We gaan op zoek naar het Noorderlicht, zeearenden, rendieren en orca's. Om 3.45uur worden we weggebracht naar Schiphol. Het is daar heel druk. Gelukkig kunnen we snel naar het rustige gedeelte, richting het Noorden. We gaan met een kleine KLM Cityhopper naar Oslo toe. Daar komen we aan in prachtig zonnig weer, het is -1'. Op het vliegveld van Oslo moeten we 2uur wachten voor onze binnenlandse vlucht. We vertrekken met een Boeing 737 van Oslo naar Evenes. Op Evenes is het 9' en miezerig. Daar nemen we onze auto in ontvangst, een rode VW Golf (een benzine, dus geen vervuilende Diesel motor). Vervolgens rijden we in 3,5uur van Evenes naar Tromso, de hoofdstad van het Noorden. Het is een mooie rit langs bossen, diepe fjorden en zelfs wat witte bergtoppen. Onderweg zijn we het eerste rendier al tegen gekomen. Om 17.15uur komen we aan in Tromso. We verblijven in het Ishavshotel in de haven van Tromso. Dit is een super de luxe hotel. We hebben prachtig uitzicht over de stad en de haven. In de haven eten we nog lekker in een kroegje en dan is het tijd om terug naar het hotel te gaan. Het is een lange dag. Nu maar hopen dat het bewolkt blijft, want anders moeten we er vaak uit om het noorderlicht te fotograferen.

Het vertrek vanuit Schiphol De aankomst in Tromso met een klein beetje noorderlicht boven de brug

Maandag 19 oktober 2015

Vanmorgen gaat al vroeg de wekker. Het is hier namelijk betaald parkeren met een mobiele app. Aangezien wij geen Noorse parkeer-app hebben is het heel lastig om te betalen. Dus wij staan op een plaats waar we tot 8.00uur gratis kunnen parkeren. We hebben een heerlijk ontbijt in ons hotel. Het is zoveel en zo lekker: heel veel soorten brood, vleeswaren, kaas, vis, yoghurt, flensjes, wafels en nog veel meer. Na het ontbijt gaan we eerst de auto halen en rijden we naar Tromso Airport. We hebben namelijk verschillende meldingen in het dashboard staan. Na een liter olie en heel wat Bar aan lucht is onze auto er weer klaar voor. We gaan vandaag een rondrit maken over het eiland Kvaloy. De eilanden liggen met bruggen aan elkaar. Het is een prachtige rit langs hoge bergen, diepe fjorden, stranden en veel bossen. Het is hier allemaal al prachtig verkleurd, echt herfst. Onderweg zijn we op verschillende plaatsen gestopt. We zijn ook nog naar de Huskyfarm geweest. De huskypuppies die wij getraind hadden zijn op trainingskamp naar de bergen. Er zijn 150 husky's aan het trainen, en 150 zijn er nog op de farm. Elke drie weken wisselen ze dat af. We hebben ook nog bij de puppies gekeken die er nu zijn, dat is een nest van 9. Ik ben even het hok in geweest, maar dat heb ik geweten. De licht gele broek die ik aan had is nu geel met bruine vlekken. Na het bezoek aan de husky's rijden we verder, opeens zien we vier rendieren staan. Snel gaan we de auto uit om ze te fotograferen. Vervolgens rijden we terug naar Tromso, het is al laat en begint donker te worden. We zetten de auto in een woonwijk, want dan hoeven we er niet zo vroeg uit. Alleen ligt de woonwijk aan de andere kant van de brug, aan de overkant van het fjord. Op de weg terug lopen we nog even langs Tromso Safari om te vragen of ze morgen nog uit varen naar de orca's, helaas. Het is nog te warm, de haringtrek is helemaal nog niet op gang. Wel wordt ons verteld dat er vanavond een noorderlicht tour is. Op het moment van aanmelden blijkt dat er nog maar één plek over is. Om 18.45uur word ik verwacht tegenover ons hotel. Daar vertrek ik met een busje naar een donkere plek. Al snel blijkt dat het geen ideale avond is. Het is heel erg bewolkt en het wordt steeds mistiger. De gids belt met kennissen en iedereen geeft aan dat zij niet uitgaan voor excursies. Maar wij zijn al vertrokken. Uiteindelijk stoppen we bij Ovre Dividalen Natsjonalpark. Dat ligt tegen de grens van Zweden aan. Opeens trekt het open. We hebben prachtig zicht op de melkweg en alle sterren, maar geen noorderlicht. Na goed kijken ziet de gids iets oplichten, het is inderdaad noorderlicht. Het wordt steeds feller en dan zwakt het weer af. We zien het noorderlicht in groen en rood. Op het moment dat we alles hebben ingepakt en weer in de bus zitten zien we het energieveld groeien. Snel de bus weer uit, en alle fotoapparatuur weer klaar zetten. Het is prachtig. Zodra het afzwakt gaan we weer van Zweden naar Tromso. Om 01.30uur kom ik aan in het hotel. Daar val ik als een blok in slaap. (Gelukkig staat de auto in de woonwijk en gaat de wekker niet om 7.00uur af).

Het einde van het eiland Kvaloy

Prachtige waterstroompjes met herfstkleuren

Azuur blauw water, parel witte stranden en mooie oude vissersdorpjes

Bezoek aan de husky farm en de puppies

Rendieren komen we tegen onderweg

Het noorderlicht tijdens de de Noorderlichtsafari

Dinsdag 20 oktober 2015

Het is vandaag alweer een mooie dag, het is licht bewolkt, droog en 10'. We starten met een goed, lekker en stevig ontbijt. Daarna is het tijd om alle spullen in te pakken, want we moeten vandaag uitchecken, we gaan weer verder. Maar eerst moeten we de auto halen. Dat is een half uur lopen vanaf het hotel, want we moeten de brug nog over. Dat is wel lekker en goed voor ons. Als we de auto weer hebben, zetten we hem even voor het hotel neer om de bagage erin te doen. Dan checken we uit en gaan we een rondrit maken rond de Lyngen alpen. Ook dit is weer een prachtig gebied. We rijden langs hoge bergen, vanaf nu ook met besneeuwde toppen. We zien gletsjers die een heel spoor van stenen hebben achtergelaten. Blauwe fjorden, veel bossen en de white tailed sea-eagle, oftewel de zeearend. Snel weer stoppen en de auto uit. Helaas vliegt de arend steeds hoger en steeds verder bij ons vandaan, maar we hebben hem duidelijk gezien. Vandaag rijden we ook langs verschillende vervallen huizen. Het is een heel bewoond gebied, overal staan huisjes verspreid door de omgeving. Opeens loopt de weg dood. We gaan met een veerboot over naar de andere kant van het fjord. Het is een tocht van 20 minuten. Om 17.00uur komen we weer aan in Tromso. Precies vanaf die tijd gaat het gratis parkeren in, dus dat komt goed uit. Niet omdat we niet willen betalen, maar vanwege die parkeer-app. We lopen nog een rondje door de stad, en uiteindelijk schuiven we weer aan bij Kaia, aan de kade van de haven. Daar eten we een heerlijk stukje vis en patat. Na het eten lopen we nog een rondje en daarna gaan we terug naar het hotel. Helaas kunnen we niet naar onze kamer, omdat we vanmorgen al zijn uitgecheckt. We gaan vanavond, of eigenlijk vannacht, namelijk verder met onze reis. We gaan aan boord van het cruise schip de Polarlys. Maar ons schip legt pas om 23.45uur aan in de haven. Gelukkig mogen we in de lobby van ons hotel wachten totdat het tijd is. Om 01.30uur vervolgen wij onze reis richting de Lofoten.

Tromso

Lyngenalpen

Wachten op de Polarlys

Woensdag 21 oktober

De boot komt een kwartier later aan. Eerst moeten wij ons om 00.00uur melden bij de receptie op de boot. Als we zijn ingecheckt en onze bagage in de hut hebben gezet kunnen we naar de auto. Want ook onze huurauto gaat mee op de boot, de Hurtigrutten Polarlys. Om 00.30uur staat de auto in het ruim en kunnen we naar de hut gaan, lekker slapen. Maar het slapen is van korte duur. Om 03.00uur spreekt de kapitein door de luidspreker, noorderlicht voor het schip. Dat betekent dat we snel moeten aankleden en de fotospullen pakken. Het waait verschrikkelijk op het voordek. Het is niet te doen om de statieven stil te houden, maar je moet er wat voor over hebben. Het noorderlicht is prachtig, waar het gister nog verstrooid werd door laag hangende bewolking, is het nu een duidelijke verticale streep. Om 04.00uur wordt de intensiteit minder, tijd om weer te gaan slapen. Na deze onstuimige nacht hebben we 's morgens weer een heerlijk uitgebreid ontbijt. We staan veel op het dek, om te kijken naar de natuur. We varen langs hoge bergen, door blauwe fjorden en langs vele visserdorpjes. De boot legt regelmatig aan, we kunnen zelfs één keer van boord om het Hurtigrutten museum te bezoeken. Met alle anderen (=lees ouderen) gaan we 'gezellig' naar het museum. Wij merken wel dat dit niets voor ons is, om dit als lange reis te doen. Voor één dag is het leuk. Het museum stelt niets voor, maar goed we hebben een loopje. Na het enerverende museum bezoek gaan we lekker zitten in de panorama lounge. Dit is net een stilte ruimte, men zit te breien, te lezen, spelletjes op de ipad te doen en natuurlijk te fotograferen van achter de ramen. Vanaf 16.00uur komen door het mooiste stukje van de reis, dit gaan we bekijken vanaf het voordek, helaas begint het dan te regenen. En na het bezoek aan het Trollfjord is het donker. We gaan weer lekker binnen zitten. Om 18.30uur legt het schip aan in Svolvaer, hier stappen wij uit. In Svolvaer hebben wij een vissershutje geboekt. Als we aankomen zien we dat het geen hutje is, maar een zeer luxe en groot huis met uitzicht op zee. We gaan nog even naar de winkels om wat te halen, want hier in Noorwegen zijn alle winkels van 7.00 tot 23.00uur open.

Het noorderlicht vanaf de Polarlys

Aan boord van de Polarlys

Onderweg passeren we verschillende dorpjes en hoge bruggen

Zodra we het Trollfjord in varen gaat het regenen en wordt het donker

Donderdag 22 oktober

Ons huisje is zo luxe dat we ieder een eigen kamer hebben, met eigen badkamer. De slaapkamers/badkamers zijn beneden en boven is de keuken en de woon/eetkamer met uitzicht op zee. Vandaag hebben we ontbijt in ons huisje, dat is afgeleverd door het restaurant. Het is namelijk te rustig om het restaurant te openen. Vandaag gaan we een rondrit maken over de Lofoten. We rijden van Svolvaer naar A, het zuidelijkste puntje van de Lofoten. Onderweg maken we verschillende fotostops. Vele vissersdorpjes, witte stranden en waterstroompjes passeren we. Onderweg hebben we goed weer. Op de Lofoten is het wisselvallig, het ene moment schijnt de zon en het andere moment kan het regenen. Dit zorgt voor mooie luchten en regenbogen. Het is een prachtige rit, we zijn de hele dag onderweg. Als we thuis komen lopen we nog even naar de supermarkt voor wat lekkers en een biertje, maar dat krijgen we niet mee. Na 20.00uur mag er geen alcohol verkocht worden. Deze avond besteden we aan het speuren naar noorderlicht, en het bewerken van de foto's die we gemaakt hebben.

Het huisje op Svinoya, Svolvaer

Waterstroompjes vanaf de bergen

Vissersdorp Hamnoy

Vissersdorp Reine

Vissersdorp Sumnoy

Vrijdag 23 oktober

Vandaag start de dag weer met een heerlijk onbijt dat gebracht is door het restaurant. Het is weer zo lekker en zoveel dat we er ook van kunnen lunchen. Maar voordat we gaan lunchen hebben we eerst nog een tocht met een RIB-boot geboekt. We gaan met Explore Lofoten op zoek naar de zeearend. Op het moment dat we daar heen lopen giet het van de regen, we vragen ons af of het wel door gaat en of er meer mensen zo gek zijn om dit te gaan doen. We zijn niet alleen, met nog vier andere mensen stappen we, volledig gekleed in een safetysuit, aan boord van de 2x 315PK RIB. Gelukkig regent het niet meer zo hard en zodra we aankomen in het gebied waar de zeearenden zitten stopt het met regenen. In de zomer heb ik ook een zeearend gezien, maar nu zitten ze zo dichtbij. Het is prachtig om deze vogels zo dichtbij te zien. Soms heb ik geen foto kunnen maken, omdat hij zo dichtbij zit. Na vele keren dat deze roofvogels zo dichtbij zijn geweest varen we verder naar het Trollfjord. Dit is het mooiste fjord van Noorwegen, hier zijn we ook met de Hurtigrutten geweest. Na het Trollfjord gaan we naar een andere berg waar zeearenden zitten. Nu komt zelfs het zonnetje door. Ook nu zijn zij weer heel dichtbij. Het is heel moeilijk om daar goede foto's van te maken. We hebben een prachtige safari. Hierna gaan we even naar het huisje om te eten en daarna gaan we weer verder, want we willen nog naar Hennigsvaer, dat is een vissersdorpje met veel visrekken. De rekken zijn nu nog leeg, omdat de kabeljauwvisserij loopt van december tot maart. Dan hangen de vissen te drogen aan de rekken. Ook hebben we tijdens het fotograferen weer prachtig weer. 's Avonds controleren we vele malen de lucht, maar we ontdekken geen noorderlicht. We kunnen de avond dus goed gebruiken voor het bekijken van de foto's. En ze zijn echt prachtig gelukt!

\

We hebben wel 100 foto's van de zeearend die de moeite waard zijn om te plaatsen

Vissersdorp Hennigsvaer

Zaterdag 24 oktober

Vannacht is het heel erg gaan waaien en gaan regenen. Dat is aan de ene kant gunstig, want dan hoeven we niet steeds de lucht af te speuren en dan hoeven we 's nachts ook niet uit bed. Maar aan de andere kant is het niet gunstig, want 's morgens regent het nog steeds. Om 9.00uur gaan we naar het restaurant, daar hebben we een ontbijt. Het is weer heel uitgebreid en lekker. Na het ontbijt regent het nog steeds. Toch gaan we een stuk rijden, want we hebben nu al heel vaak mee gemaakt dat het weer aan de andere kant van de berg of aan de andere kant van het fjord prachtig is. Vandaag helaas niet. Het wordt steeds erger. We hebben een heel stuk gereden, maar besluiten om terug te gaan. We rijden langs hele mooie baaien, met een azuur blauwe zee en witte stranden. Ook passeren we grote vlaktes en gebieden waar alles draait om landbouw. 's Middags eten we lekker in het huisje, het is te nat om nog iets te gaan ondernemen. We hebben een rust middag. Nou ja rust middag, er is nu wifi, dus ik kan aan de slag met het bijwerken van de website. Dat gaat ook wel een paar uur duren!

Tijdens de rondrit over Austvagoya hebben we alleen maar regen en harde wind. De rest van de dag werk ik aan de website.

Zondag 25 oktober

Vandaag ontbijten we in het restaurant. Daarna pakken we onze spullen in en gaan we opweg naar het vliegveld. We vliegen weer terug van Evenes naar Oslo en vervolgens terug naar Amsterdam. We hebben een prachtige reis gehad. Noord Noorwegen is echt de moeite waard.