Verbeek in beeld

Fly & Drive: Middernachtzon

In juni vertrek ik met mijn moeder voor een roadtrip door Finland en Noorwegen

Finland en Noorwegen

Via Voigt Travel hebben wij de reis Middernachtzon Noord Noorwegen en Lapland geboekt van 3 t/m 10 juni 2017

Zaterdag 3 juni 2017

Het is 1.30 uur de wekker gaat... wat is dat vroeg na een hele periode hard werken. Maar goed, we gaan op reis, dus snel ga ik mijn bed uit en maak me klaar om op vakantie te gaan. De koffer en mijn winterjas zitten al in de auto en de fotospullen staan klaar. Om 2.00uur staat mijn moeder voor de deur en we vertrekken naar Schiphol. Eenmaal daar aangekomen is het heel druk, je komt alleen P3 op als je hebt gereserveerd. Gelukkig heb ik dat vorige maand al gedaan en kunnen we vrij vlot (achteraan) een plekje vinden. Vervolgens gaan we met de bus naar de vertrekhal, vanf de draaideur kunnen we aansluiten in de rij van de bagage drop-off. En daarna komt mijn favoriete onderdeel, de security check. Echt al mijn apparatuur moest uit de tas :( Om 4.30uur waren wij overal mee klaar en konden we wachten bij de gate. Daar zaten we tot 5 minuten voor de boarding slechts met 6 personen. Uiteindelijk gingen we met 63 personen op weg naar Rovaniemi, een vrij leeg toetsel dus. De eerste helft van de reis heb ik heerlijk geslapen, ik heb zelfs het opstijgen niet meer meegemaakt! Halverwege de vlucht werd ik wakker, het uitzicht op de Botnische Golf is prachtig. Na 2,5 uur landen we veilig op Rovaniemi Airport. Daar hebben we binnen 5 minuten de bagage en gaan we de huurauto ophalen. Wij krijgen een splinternieuwe VW Polo in het blauw, na een grondige uitleg kunnen we vertrekken. En nog geen 10km van de luchthaven vandaan word ik al geflitst. Nog nooit een bon gehad en in Finland krijg ik het voor elkaar! Keurig! We halen nog wat boodschappen voor onderweg en gaan dan naar onze bestemming toe, Luostotunturi. De weg er naar toe is lang en recht met heel veel bomen (en flitspalen). Na twee uur rijden komen we aan in Luostotunturi Hotel. Het is een SilverPine hotel, dat wil zeggen dat de buitenmuren van dennenstammen zijn gemaakt. En het is hier prachtig. We besluiten om eerst een heel stuk te gaan lopen naar de Ametishmijn. Het is een mooie wandeling door een oeroudbos met berken, dennen en heel veel sneeuw. Het is koud voor de tijd van het jaar, 2 graden boven nul, met af en toe een sneeuwbui. Tijdens de wandeling komen we een moerassneeuwhoen tegen, maar verder nog geen dieren. Na twee uren lopen zijn we terug bij de auto en gaan we terug naar het hotel. Heerlijk de spa in, lekker dineren en daarna slapen, want morgen moeten we er weer vroeg uit, Antti staat dan op ons te wachten.

Zondag 4 juni 2017

’s Morgens hebben we al vroeg de wekker gezet, want we hebben een kanotocht geboekt, een vier uur durende trip over de rivier. Als we de gordijnen open doen is de wereld nog witter en sneeuwt het heel hard. We kleden ons warm aan en gaan ontbijten. In Luostotunturi staat een groots een heerlijk buffet op ons te wachten. Mmm lekker. Na een stevig ontbijt pakken we onze regenpakken en rijden we naar Pyhajarvi, naar Lucky Ranch. Daar wacht Antti op ons. Onze auto zetten we bij het eindpunt en met Antti zijn busje rijden we naar het startpunt. Daar laten we de kano’s in het water. Eerst stapt mijn moeder in, dat gaat goed, alles is nog droog. Dan is het mijn beurt en ook ik blijf droog. Het eerste stukje is wat lastig vertelt Antti en daarna is het goed te doen. Na 300m komen we midden in de snel stromende rivier een boom tegen waar we recht op af gaan. Mijn moeder houdt de takken tegen en als zij er voorbij is dan laat ze los… ik krijg ze recht in mijn gezicht en raak uit balans… en ook de kano…om! Koppie onder in een ijsrivier met 1’ boven nul. Snel zwemmen we naar kant met de droogtas, de kano en op mijn rug nog mijn fototas. Helaas zit mijn compact camera nog in mijn jaszak, want ik was foto’s aan het maken. Deze werkt niet meer. Snel gaan we naar het busje toe en rijden we naar het hotel, het is buiten namelijk te koud. Als we in het hotel aankomen gaat alles in de droog kast. Gelukkig is mijn fototas waterdicht en is mijn apparatuur droog gebleven (behalve mijn compact camera). Nadat ik een droog setje aan heb ga ik weer naar Antti toe. We maken een prachtige tocht over de toch wel erg stromende rivier, een route waar normaal 2 uur over gedaan wordt leggen we nu af in 1,5 uur. Het is prachtig, dwars door de natuur, maar wel fris 1’ boven nul. Dit was een ervaring om nooit te vergeten.

Na de kanotocht hebben we nog een autorit gemaakt langs alle skigebieden van Luosto en Pyha. Er is zoveel sneeuw gevallen dat er zelfs weer mensen aan de snowboarden en sneeuwscooteren zijn. Als we weer terug zijn in het hotel is het tijd voor de spa. In het zwembad zitten namelijk heerlijke bubbelbaden en massagestralen. Daarna is het tijd om een hapje te eten in het restaurant van het hotel. Vandaag kiezen we voor een rendierburger met frites. En ook dat smaakt weer goed, het hotel heeft een zeer goede keuken. Na het eten lopen we nog een rondje in het dorp en komen tot de ontdekking dat er achter het hotel nog een prachtig meer ligt wat nog helemaal bevroren is. Het is een mooi gebied hier.

Maandag 5 juni 2017

Na een goede nacht worden we voor de laatste keer wakker in Luostotunturi. We pakken alles in, ontbijten goed en gaan daarna op weg naar Muonio, een grensdorpje. Het is een rit van 210km, waar we de tijd voor nemen. Bij de eerste afslag komen we direct al vijf rendieren tegen. Het is hier zo rustig op de weg waardoor we midden op de weg stil kunnen staan om de rendieren te fotograferen. Er wordt altijd gezegd dat er meer rendieren leven dan mensen in Lapland, dat kunnen wij zeker bevestigen. We zien tijdens deze 210km namelijk meer rendieren dan auto’s. Onderweg rijden we langs bossen, besneeuwde tunturi’s met skigebieden en prachtige bevroren meren. Het is vandaag voornamelijk droog en de temperatuur is opgelopen tot 5’. Als we aankomen in Harrivina boeken we direct een excursie. Bij het hotel zit namelijk een huskyfarm en graag willen wij wandelen met de honden. Gelukkig is dat mogelijk morgen. Onze kamer in Harriniva is netjes, het lijkt op een blokhut. Vanmiddag besluiten we nog even naar het dorpje te wandelen. De route is wat saai langs de weg. ’s Avonds eten we in het hotel, zalm en een filetlapje wat prima smaakt. Ook zijn we de mogelijkheden aan het bekijken voor het raften vannacht onder de middernachzon, want per 1 juni is het raftseizoen geopend. Via de email vertelde de receptioniste vorige week al, dat we alleen kunnen raften als we met vier personen zijn. Er zijn nog meer mensen die dezelfde reis als ons doen, dus ik ga kijken of er nog mensen bij willen in de raft. Helaas gaat dit niet, het water is nog niet goed genoeg. Er liggen nog te veel ijsplaten in de rivier waardoor het te gevaarlijk is. We gaan dus niet raften.

Dinsdag 6 juni 2017

Vandaag is het ’s morgens vroeg nog een beetje miezerig maar wel 10’. Na het ontbijt willen we vertrekken, maar de receptioniste komt nog naar ons toe. Ze vindt niet dat we op onze bergschoenen moeten gaan, want het is drassig in het bos, vanwege de miezer en het vele sneeuw dat aan het smelten is. Ze haalt regenlaarzen voor ons en we krijgen een lunchpakket van haar mee. Dan gaan we met onze regenpakken en -laarzen aan van Harrivina naar Torresieppi. Daar komen we aan bij een huskyfarm met 112 honden. Onze gids staat al op ons te wachten. Samen met hem lopen we door de farm heen opzoek naar twee honden voor ons. Het is enorm veel lawaai, dat komt omdat de huskies graag allemaal mee willen en enthousiast zijn. Helaas kunnen we niet met 112 honden lopen, we nemen er twee mee. Mijn moeder krijgt Enya en ik krijg Lola mee. Het zijn twee prachtige Alaska-huskies. Ze krijgen hun tuigje om en wij een gordel om ons middel waar de husky aan vast komt met zijn riem. Dan stappen we met de honden en de gids de huskyfarm uit, het nationaal park Pyha in. Na 5 minuten lopen is het gestopt met miezeren, het is droog. We leggen een traject door het bos af van 11km. Het is prachtig! De gids vertelt veel over de honden en het leven in de kennel. Na 3 uur lopen zijn we weer terug. Daar laat hij de kennel zien en vertelt nog meer, ook laat hij ons de puppies zien die een week oud zijn, echt schattig.

Na het husky-avontuur gaan we de omgeving nog meer verkennen met de auto. We passeren weer vele bossen, tunturi’s met skigebieden en grote meren. En natuurlijk heel veel rendieren! Omdat de lucht nog grijs is zijn onze foto’s van dit prachtige landschap vrij somber, maar het is droog en het wordt ook lichter. Tijdens het diner begint de zon door te breken. Als we klaar zijn met eten pakken we toch de auto en gaan we terug naar de mooie plekken die we vanmiddag bezocht hebben. Nu is het veel mooier. Het schijnt echt heel mooi weer te worden de komende dagen. De Finnen zijn daar ook erg aan toe, want iedereen vertelt ons dat het al veel te lang duurt. Normaal ligt er in juni nooit zoveel sneeuw als nu. We komen laat terug van de avondautorit. Snel naar bed, want morgen willen we vroeg weg. We willen in de nieuwe plaats met een boot het meer oversteken en vervolgens teruglopen.

Woensdag 7 juni 2017

Om 7 uur gaan we uit bed we hebben vandaag een rit voor de boeg van Muonio naar Kilpisjarvi, 195km. Het is prachtig weer 15’ en zonnig als we weg rijden. Langzaam aan zien we al het sneeuw om ons heen verdwijnen. Als we 80km voor Kilpisjarvi zijn doemen er ineens grote witte bergen op. Dit zijn geen afgeslepen tunturi’s maar echte toppen. Deze liggen in Noorwegen en zijn spierwit. Hoe dichter we in de buurt komen hoe witter het is. Kilpisjarvi is nog volledig wit! De boottocht die wij wilden maken is helemaal niet mogelijk, het ijs is hier zo dik dat er zelfs nog sneeuwscooters overheen gaan. Het is wel prachtig om hier te zijn. We hebben heerlijk rondgereden en gezeten in de sneeuw. In de zon uit de wind is het zelfs 25’. Vandaag zitten we in een appartement in Tundrea, het is heel groot en netjes. We hebben zelf gekookt. Vannacht gaan we uit bed om naar de middernachtzon te kijken. Het is niet oranje geworden vannacht.

Donderdag 8 juni 2017

Vandaag ontbijten we in ons eigen appartement en om 8.15 uur rijden we richting Noorwegen, naar Tromso. Het is al 15' als we vertrekken. We rijden langs hoge bergen, groene bossen en diepe fjorden, en dat onder een stralend zonnetje. Onderweg stoppen we verschillende keren aan het fjord om even lekker in het zonnetje te zitten. We lunchen in Tromso, bij de camping, daar is het lekker warm. Het is nog te vroeg om in te checken in het hotel dus we besluiten eerst een rondrit te maken over Kvaloya. Dit is een prachtig eiland achter Tromso. Hier rijden we langs parel witte stranden en een azuur blauwe zee, het is net een tropisch eiland en zeker met deze hoge temperaturen, 25'. Dit is pas echt vakantie! Pas om 17.30uur zijn we terug in Tromso, daar checken we in, in hotel Thon. De auto hebben we naast het hotel geparkeerd, maar dat blijkt niet bij ons hotel te horen, dus we moeten de auto verzetten. Parkeren is wat lastig, want dan moet met een app (al blijkt het later ook met creditcard te kunnen). Wij besluiten om de auto in de woonwijk vlakbij de Ishavskathedral te parkeren, daar is het gratis en geen gedoe met de parkeerapp. Maar we moeten wel de brug over om weer in de stad te komen, een lange tippel. In de stad eten we nog wat en dan is het tijd om te gaan slapen, een mooie dag zo gehad.

Vrijdag 9 juni 2017

We beginnen vandaag weer met een zeer luxe ontbijt, in Thon Hotel. Het hotel ligt in het centrum van Tromso. Voordat we naar de auto gaan, die aan de andere kant van de brug geparkeerd staat, lopen we nog naar Tromso Safari in het Radison Blue Hotel. Ik wil namelijk een middernachtzon excursie met de RIB-boot boeken. Gelukkig is er nog een plekje vrij vanavond. Na een wandeling over de brug hebben we het al warm, het is 25'. We gaan naar Fjellheisen toe, de kabelbaan. De top van de berg biedt een prachtig uitzicht over Tromso. Nu is het goed zichtbaar dat Tromso uit eilanden bestaat.

Na deze belevenis pakken we de auto en gaan we Ringvassoya bezoeken. Ook dit is weer een prachtig eiland, met diepe fjorden, witte stranden en hoge besneeuwde bergen. We treffen het echt met het weer. Op een van de fotostops zien we ineens een zeearend vliegen. Hij maakt een duikvlucht en vangt een vis. Na een mooie rit rijden we terug naar de stad, we parkeren weer op hetzelfde plekje en lopen via de brug weer terug.

In de stad eten we wat en daarna is het voor mij tijd om naar Tromso Safari te gaan. Iedereen krijgt een safetypak aan, zwemvest, muts, handschoenen en een goggle. Daarna stappen we de RIB-boot in, met 2x 350PK erachter. We gaan op weg, loeihard! We gaan heel ver weg, waar we geen bergen meer in het vizier hebben. Daar kunnen we zien hoe de zon niet ondergaat. We zien veel vogels en zeehonden om ons heen, het is prachtig. Echt de moeite waard om dit te doen! Om 02.00uur kom ik aan in het hotel, lekker slapen.

Zaterdag 10 juni 2017

Vandaag word ik zwetend wakker, de zon schijnt weer, recht de kamer in op mijn gezicht. Ik ga douchen en kleed mij aan. Ik besluit om alvast de auto op te gaan halen. Na een wandeling van 45 minuten kom ik oververhit aan bij de auto, het is al bijna 30'. Elke dag stijgt de temperatuur met 5'. Ik parkeer de auto in een public parking, waar je gewoon met creditcard kunt betalen! Daarna gaan we naar de ontbijtzaal. Het is heel druk, iedereen lijkt nu te moeten ontbijten, maar wel weer heel goed. Na het ontbijt pakken we voor de laatste keer onze koffer in en gaan we naar de luchthaven. Via het tunnelcomplex van Tromso komen we bij de luchthaven aan, daar leveren we de auto in en gaan we inchecken. Het is rustig op het vliegveld, en als ons vliegtuig aan komt zitten er al wat mensen in. Zo ook de directeur van Voigt en de pers, omdat vandaag de eerste echte zomervlucht was (maar volgens mij zaten wij daar vorige week in, weekje vergist??) Na een prachtige vlucht, met uitzicht op de Lofoten landen we 2,5 uur later in Amsterdam. We hebben een prachtige reis gehad. We hebben alle seizoenen gezien en ervaren.

Deze reis is echt de moeite waard!