Verbeek in beeld

Rondreis IJsland

In oktober 2016 heb ik samen met mijn vader een roadtrip door het westen en zuiden van IJsland gemaakt

Roadtrip

Via BBI-travel hebben we zelf een reis samengesteld naar IJsland, van 15 t/m 23 oktober 2016

zaterdag 15 oktober 2016

Vandaag is het zover... ik ga weer met mijn vader naar IJsland toe om te fotograferen. Deze keer gaan we naar het westen (naar Sneafellsnes) en naar het zuiden. We hebben om 8.00 uur 's morgens afgesproken, zodat we de laatste spullen nog kunnen overzetten van mijn koffer, naar de koffer van mijn vader. Mijn koffer is namelijk erg zwaar. Om 9.00 uur rijden we naar Schiphol. We hebben al een parkeerplaats gereserveerd via internet, dus het gaat allemaal erg snel. Totdat we gaan inchecken. Het is echt heel erg druk op Schiphol. Het lijkt wel of heel Nederland gaat vliegen. Na 20 minuten kunnen we eindelijk door de security check, deze keer gaat het bij mij goed, maar moet de fototas van mijn vader extra gecontroleerd worden op drugs. Wel gek, voorgaande jaren was dat mijn tas, en toen moest ik dat ook altijd. Nu met mijn nieuwe fototas ben ik er vanaf. Als we bij de gate aankomen is het vliegtuig er nog niet op de boarding tijd. Met een half uur vertraging verlaten wij Schiphol, op naar Keflavik. In het vliegtuig zit ik naast een heel aardig IJslands echtpaar. Zij geven mij vele tips en vertellen veel over IJsland.

Als we geland zijn, is het tijd om de huurauto op te halen. Op het vliegveld zijn allemaal stands van de grote verhuurmaatschappijen, behalve die van ons. Bij het navragen bleek dat wij met de bus worden opgehaald en bij de verhuurmaatschappij worden afgezet. Eenmaal bij Enterprise blijkt dat het een erg goed bedrijf is. De jongen achter de balie heeft twee jaar in Nederland gewoond als kind en staat ons in het Nederlands te woord. Ook wordt er niet aangedrongen op een extra verzekering, hij benoemt direct dat dit al goed geregeld is in Nederland. De auto die wij hebben is... een Dacia Duster 4x4. We krijgen een duidelijke uitleg en een autocheck en dan is het tijd om in te laden en naar Borganes te rijden. Eerst rijden we richting Reykjavik, bij de Bonus doen we wat boodschappen en vanaf daar gaan we richting het noorden, naar Borganes. We hebben een mooie route met fjorden, graslanden en zelfs een tunnel van 6km. Net voor 19.00 uur komen we aan in onze B&B Borganes. Daar worden wij vriendelijk opgewacht door de Amerikaan Jay. Hij runt, samen met zijn IJslandse vrouw Bertha, de B&B. We hebben een prachtige, moderne kamer. Omdat het een B&B is hebben we geen keuken, dus gaan we uiteten in het dorpje bij Settlement Centre. De bediening in het restaurant is zeer apart, maar het eten smaakt uitstekend. Mijn vader heeft een vissoep met een hamburger en ik een soort visstampot. Na het eten gaan we terug naar de B&B, lekker slapen!

Zondag 16 oktober

Na een goede nacht in B&B Borganes, staan Bertha en Jay klaar met een heerlijk ontbijt. Zelfgebakken brood, verse jus d'orange, eieren, zalm, pannenkoeken en nog veel meer lekkernijen. Als we alles op hebben pakken we de spullen in en gaan we weer verder.

Vandaag gaan we Snaefellsness bekijken. Snaefellsness is het grootste schiereiland van IJsland. Snaefellsness wordt IJsland in het klein genoemd. Eerst komen we langs de explosiekrater Eldborg. Hier willen we graag naar toe lopen, maar de parkeerplaats blijkt te ver van de krater af te liggen, een wandeling gaat 3 uur duren en die tijd hebben we niet, we willen nog meer zien. We hebben een mooie rit langs vele IJslandse paarden, grasvelden, fjorden, lavavelden met mos en kraters. Bij het strand van Ytri-Tunga zien we een hele groep zeehonden liggen. Als we bij Arnistappi aankomen gaan we een wandeling maken. We willen graag de Gatklettur zien, een natuurlijke brug van Basalt. We hebben ruim een uur gelopen, maar nergens de Gatklettur gezien. Een andere toerist vertelt dat dat bij Hellnar ligt, een dorpje verder op. Daar rijden we heen en gaan we weer een uur lopen en weer vinden we het niet. Al waren beide wandelingen prachtig, door hele ruige lavavelden.

Onderweg komen we ook langs de Saxhol, een explosiekrater. Deze beklimmen we. We hebben geen jas nodig tijdens de wandelingen. Het is prachtig weer.

Een kilometer voor ons appartement ligt de Kirkjufell, deze berg staat al heel lang op mijn lijstje. Het is echter erg druk en de lucht is vrij grijs, dus we besluiten om morgenochtend terug te komen. Aan het einde van de dag komen we aan bij Grundarfjordur, daar hebben we een apartement gehuurd. Het is een ruim apartement met aan de voorkant uitzicht op de Kirkjufell, dus als het noordelicht komt, kan ik de ideale foto maken. Helaas trekt het de hele avond niet meer open. Dus we kunnen gewoon gaan slapen.

Maandag 17 oktober

Na een goede nacht worden we al op tijd wakker in het apartement in Grundarfjordur. Na het ontbijt gaan we direct op weg. Het is vandaag weer niet koud, we kunnen zonder jas op pad. We beginnen bij de Kirkjufell. Vele fotografen hebben een prijs gewonnen door het fotograferen van deze berg met waterval ervoor. Dat wil ik ook gaan doen. Om 8.30 uur komen we bij de berg aan. Gister was het namelijk erg druk, dus wilde ik liever vandaag heen. Helaas, ook nu is het heel erg druk. We kunnen niet eens parkeren. Mijn vader gooit mij uit de auto en hij blijft aan de kant van de weg staan. Bovenaan de waterval lijkt het wel China's next topmodel, alle Chinezen zijn foto's van zichzelf en elkaar aan het maken. Het blijft ook druk dus ik ben niet in staat om de winnende foto te maken. Ik ga terug naar de auto.

Vanaf Grundarfjordur gaan we vandaag richting naar Reykholt. Onderweg gaan wij eerst nog naar Stykkisholmur, een vissersdorpje, wat een beetje tegenvalt. De weg naar Reykholt blijkt niet geasfalteerd te zijn, maar de condities zijn goed. Het uitzicht is geweldig, wij rijden langs vele fjorden, hooggebergten, canyons met rivieren en uitgestrekte lavavlaktes.

We passeren ook Grabrok (de naam van ons vliegtuig op de heenweg). Grabrok is een kegelvormige vulkaankrater, deze beklimmen wij. Het uitzicht vanaf de top is prachtig.

We rijden ook langs Deildartunguhver, de grootste warmwaterbron van IJsland. Deze produceert 180l heet water per seconde. Dit water wordt via pijpleidingen afgevoerd en gebruikt om huizen te verwarmen in Borganes en Akranes.

Uiteindelijk komen aan het einde van de middag aan in Reykholt. Ons huisje is met recht een huisJE, echt heeeel klein. Maar wel met een hottub, heerlijk, in het zonnetje op het terras in de tub. Dit is echt vakantie.

Omdat het zo helder blijft, gaan we elk kwartier naar buiten om de lucht te meten op zonne-activtiteit en rond 20.30 uur is het raak... Noorderlicht!!!

Dinsdag 18 oktober

Na ons noorderlicht avontuur van gisteravond hebben we gelukkig wel normaal kunnen slapen, want de lucht betrok. Vandaag staan bezoeken aan de watervallen en de gletsjer op het programma. Als eerste gaan we naar Hraunfoss. Hraun is IJslands voor lava en Foss voor waterval, Lavawaterval. Deze waterval is 1km breed en bestaat uit een groot lavaveld. Door het lava heen stroomt water in allemaal kleine watervallen naar beneden. Dat is een prachtig gezicht.

Een paar honderd meter verderop ligt de Barnawaterval. Dit is een waterval die een soort brug heeft gevormd in de basalt blokken. Volgens de legende hebben er twee kinderen over deze brug gelopen en zijn in de waterval gevallen. Als je de natuurlijke brug bekijkt is het duidelijk dat je daar niet over kunt lopen, het water kolkt er namelijk doorheen.

Na de watervallen rijden we richting weg 550. Dit is een binnenlandse hoogland weg. Dit is de enige weg naar de Langjokull, de gletsjer. De weg bestaat uit gravel met kuilen en water. We besluiten om toch de weg te volgen. Er zijn namelijk meer auto's die de weg pakken. De route is echt heel mooi, bijna niet te beschrijven. De omgeving is heel kaal: spoelzandvlakten, rotsen, lava en water. Ondanks dat het zo kaal is, is het prachtig. Ik ben nooit op de maan geweest, maar ik denk dat het er zo uit ziet. Na een paar uur rijden komen we aan op de gletsjer, althans de weg houdt op en we staan op een parkeerplaats. Het is echter zo mistig dat we de hele gletsjer niet kunnen zien. Voor 20.000ISK per persoon kunnen we met een jeep op de gletsjer rijden. Dit doen we niet, het is zo mistig dus dat is zonde. Er is helemaal niets te zien, het waait en het is erg koud, we gaan terug.

Na een prachtige rit komen we weer aan in ons kleine hutje met hottub. De lucht betrekt helemaal dus we hoeven niet wakker te blijven voor het noorderlicht.

Woensdag 19 oktober

Vandaag gaan we weer verder, we laten Reykholt achter ons en gaan richting Selfoss. Als we alles hebben ingepakt, brengen we de sleutel terug naar de boer aan de overkant. De boerin waarschuwt ons voor de harde wind die op komst is. Zij adviseert om niet via weg 550 te gaan, maar via weg 52, dat is veiliger. Haar advies volgen we op. Na een paar kilometer houdt de asfalt weg 52 op en komen we op een gravelweg terecht. Het waait enorm hard, maar goed, dit is de beste route, of we moeten echt helemaal richting Reyjavik. We besluiten om door te rijden. We komen langs heel verschillende landschappen: van graslanden, langs veehouderijen, via de maan, langs lavavelden en steenvlaktes. De weg is eindeloos. Onderweg zien we een White-tailed Sea-eagle (=zeearend). We komen urenlang niemand tegen en op de navigatie zien we dat we toch op de 550 terecht gaan komen. Gelukkig blijkt dit deel van de 550 geasfalteerd en goed te doen.

We zijn dichtbij Pingvellir. Pingvellir is onderdeel van de 'Goldencircle'. We bezoeken Geysir en Gulfoss. Geysir is de beroemde geiser, deze spuit 1x per dag. De daarbij gelegen Strokkur spuit om de 8 minuten heet water omhoog. We zijn hier al eerder geweest, maar het blijft indrukwekkend mooi.

Vervolgens gaan we naar Gullfoss, de grote tweetraps waterval. Hier waait het ook heel erg, waardoor er veel water van de waterval opwaait. We worden hartstikke nat. Het lijkt ook alsof er veel meer water staat dan de vorige keer.

Na dit bezoek gaan we naar Selfoss toe om boodschappen te doen, daar is een grote Bonus, waar we voor een paar dagen boodschappen kunnen inslaan. Daarna rijden we naar ons huisje, Minniborgir. Hier zijn we eerder geweest. Dit zijn prachtige huisjes met veel ruimte, goed onderhouden. En er is natuurlijk een hottub, waar we gebruik van maken. Ook met storm is een hottub heerlijk.

Donderdag 20 oktober

Na een stormachtige nacht gaan we 's morgens eerst broodjes afbakken en eitjes koken. Het huisje in Minniborgir is namelijk luxe en daar moeten we wel gebruik van maken, je weet nooit waar je de volgende middag terecht komt. Na het ontbijt en het inpakken van de spullen gaan we weer verder. We gaan via ringweg 1 naar het zuidoosten, naar Kirkjubaejarklauster (kerkje bij het klooster). Onderweg hebben we vele stops. Als eerste stoppen we bij Seljalandsfoss, de waterval waar je achter langs kan lopen. Het is droog, maar toch kom ik kletsnat bij de auto aan, omdat ik wel achter de waterval langs ben gelopen.

In het gebied van de Seljalandsfoss ontdekken we ook een nieuwe waterval, die we nog nooit gezien hebben. Een waterval tussen de rotsen in. De volgende waterval op de route is de Skogarfoss, een 60m hoge waterval met een enorme trap ernaast. Maar het is echt wel de moeite waard om die te beklimmen. Boven op de waterval begint de zon door te komen, het is echt weer heerlijk weer.

Als we weer een stukje verder rijden komen we bij de Solheimajokull. We gaan hier heen en beklimmen de gletsjer. Het is mooi om te zien. Tussen het blauw en wit van de gletsjer zit veel zwart. Het zwarte is as van vulkaanuitbarsingen.

Het is ondertussen 15.30 uur als we langs de GPS coordinaten van het vliegtuigwrak rijden. Het is te laat om daar nog naartoe te lopen, want het is ruim 2,5km van de weg af. We besluiten om door te rijden en zaterdag terug te komen. Het gaat ons dan toch lukken om eindelijk naar het vliegtuig te gaan. Eerdere reizen konden we het steeds niet vinden. Nu lijkt het erop dat wij het zaterdag toch gaan fotograferen. Als we verder rijden stoppen we nog even bij Vik, bij het zwarte strand. De zee is enorm ruig en op een moment moeten we enorm hard rennen om niet nat te worden door een hoge golf.

Na het bezoek aan het strand rijden we door naar Kirkjubaejarklauster, naar ons huisje in Horgsland. Het ziet er mooi uit. Alleen is de hottub kapot! Dat is erg jammer.

Vrijdag 21 oktober

Vannacht heeft het de hele nacht hard geregend en gewaaid. Vanochtend lijkt het wat op te klaren. We rijden richting het oosten, naar Jokulsarlon (het ijsbergenmeer). Onderweg is het mooi weer, het is droog en het zonnetje komt door. Onderweg zien we verschillende gletsjertongen van de Vatnajokull. Twee jaar geleden hebben we hier ook gereden, maar we konden ons daar niet veel van herinneren, toen regende het heel erg en waren alle bergen (en dus gletsjers) niet zichtbaar. Nu wel, en het is weer een prachtige rit. Als we bij Ingolfshofdi aankomen begint het zachtjes te miezeren. Helaas zet dit door. Bij Jokulsarkon moeten we toch echt ons regenpak aantrekken. Door de regen is er weinig zicht, we kunnen maar een klein stukje van het meer zien, er zijn weinig ijsbergen en de gletsjer zit in de mist/miezer. Het valt een beetje tegen, wat in de zomer van 2014 een fantastische plek was, is nu weinig.

Het strand daarentegen is wel indrukwekkend. De zee is uiterst ruw en er liggen veel grote ijsblokken op het zwarte strand. Dit is prachtig om te zien.

Op de weg terug rijden we langs het nationaal park Skaftafel, door de regen besluiten we om de wandeling naar de Vatnajokull niet te maken. We zijn onderweg al gestopt bij de Vatnajokull. Daarna rijden we via het dorpje Kirkjubaejarklaustur terug naar ons huisje. Vandaag zijn we eerder terug dan normaal, vanwege de regen. Het is de hele dag niet gestopt. Het regent nu nog, dus dat betekent dat het bewolkt is, geen zicht op het noorderlicht. We hebben alleen morgen nog een kans!

Zaterdag 22 oktober

Vandaag staan we al vroeg op, we hebben een drukke dag. Al jaren staat het bezoek aan het vliegtuigwrak op mijn lijst en nu lijkt het gunstig, er zijn geen spoelvlaktes die onder water staan. Maar het is alleen windkracht 13 met slagregen. Na een uur rijden zijn we vlakblij Solheimajokull, hier tegenover ligt het vliegtuigwrak. Met ons regenpak aan lopen we naar het wrak toe. Via de GPS coordinaten heb ik berekend dat het wrak op 2,5km van de weg ligt. Dat blijkt niet waar. Bij de start van de route staat een bord, 4km (heen, en dan ook weer 4km terug). Het is verschrikkelijk om ernaar toe te lopen, het is echt te slecht weer. Maar toch zetten we door, nu is de kans. Na een uur lopen zien we het wrak liggen, we maken snel foto's en lopen weer terug.

Na twee uur lopen door de regen en harde storm zijn we weer terug bij de auto. Onze regenpakken zijn volledig doorgelekt en we zijn tot ons ondergoed nat. Naast de auto moeten we ons omkleden, daarna kunnen we weer verder, op naar de Blue Lagoon. Eenmaal daar aangekomen blijkt dat we er niet in kunnen. Het is tegenwoordig zo druk op IJsland, de Blue Lagoon moet gereserveerd worden. Helaas. We gaan weer verder, we gaan langs de stinkende modderpoelen van Krusivik. Gelukkig is het daar weer droog.

Aan het einde van de dag komen we aan in Sandgerdi, daar hebben we weer een prachtig huisje met hottub. En als laatste worden we toch nog getrakteerd op NoorderLICHT, het is echt heel licht! Maar toch!

Zondag 23 oktober

Vandaag gaat al vroeg de wekker. We vliegen al om 7.40 uur terug naar Amsterdam.