Verbeek in beeld

Zweden, 2020

Een rondreis met de camper door Zweden

Camperrondreis

Dit jaar was het onze bedoeling om weer eens wat anders te gaan doen dan naar Zweden te rijden. Het plan was om snel richting de poolgrens te gaan en dan in Lapland en Noord Noorwegen rond te trekken. Helaas heeft COVID-19 roet in het eten gegooid. Noorwegen laat geen buitenlandse toeristen toe, dus ons plan kan niet door gaan. Op 11 juli vertrekken wij met de camper toch richting Zweden. In deze tijd van Corona heeft Zweden de kleur 'oranje' gekregen van de Nederlandse overheid. Gelukkig is de grens met Denemarken weer open en kunnen wij via de bruggen naar Zweden rijden. Doordat dit de eerste dag is dat Denemarken geopend is voor toeristen en eigen inwoners ook weer mogen reizen is het heel druk op de weg. Vanwege het Coronavirus is het niet toegestaan om in Denemarken te overnachten, wel mag dat voor 6 dagen. We moeten ook aan kunnen tonen dat wij campings geboekt hebben in Zweden. Daarom hebben wij dit jaar vooraf alles al vastgelegd en gaan we naar bekende plekken voor ons. Hier hebben wij het vertrouwen dat het goed wordt opgepakt met betrekking tot corona. De eerste dag rijden wij direct van huis tot aan Malmo. We verblijven op de strandcamping in Barseback.

. .

Op de camping ontdekken we op de pier een nest van een bunzing, met drie jongen.

12 t/m 17 juli Camping Tiveden, Tived

Op camping Tiveden hebben wij vaker gestaan. Het is een gezellige camping met ongeveer 70 plaatsen en wat huisjes. Wij vinden het lekker om hier te staan, omdat er altijd wat te zien is. (dit jaar was er een Zweed die zijn opblaasbare koepeltent, in 2 uur binnenstebuiten kon opzetten en uiteindelijk boos in zijn Jaquar ging zitten).

Wij zijn op het moment van aankomst de enige Nederlandse gasten. De camping wordt alleen nog maar bezocht door de Zweden zelf. De campingeigenaren hebben gekozen voor een maximale bezitting van 70% van de plaatsen en er mogen niet meer dan 6 personen in het toiletgebouw zijn, daarom hangen er bordjes die je moet omdraaien als je de ruimte binnenstapt. Op de camping hebben we verschillende dingen gedaan: Wandelen, vissen, kanoen, wildkamperen, relaxen en fietsen.

. . . .

17 t/m 21 juli Camping Fjallnas, Tanndalen

Camping Fjallnas hebben wij vorig jaar ontdekt. Het is een kleine camping vlakbij de Noorse grens, met Nederlandse eigenaren. Hans en Winifred zijn echt super aardig. We worden hartelijk ontvangen, en ze vragen direct waar Keetje is. Dit jaar hebben we haar niet meegenomen. Theo en Trudy passen op ons huis en op de hondjes. In het toiletgebouw zijn de coronamaatregelen zichtbaar, hier mogen er drie personen tegelijk in het gebouw zijn, en dat wordt geregeld door middel van kaartjes.

Vorig jaar hebben we hier een prachtige wandeling gemaakt, maar toen is het niet gelukt om rondom het meer te lopen. Dit jaar willen wij het opnieuw proberen, alleen zijn de weersvoorspellingen niet zo goed. Hans en Winifred denken direct mee en gaan naar de buurman. Hij heeft namelijk een jagershut, die wij mogen huren. Een voordeel daarvan is dat wij geen tent, slaapmatjes en kookspullen mee hoeven te nemen, dat scheelt veel gewicht. En een ander voordeel is dat Hans ons naar het wandelgebied heeft gebracht, vorig jaar zijn we lopend van de camping gegaan, maar dat was best zwaar met de rugzakken en de klim omhoog.

Na 3 uur wandelen, vissen en fotograferen komen we aan bij de hut. Het is heel primitief, maar... alles is aanwezig. Het is hier zo stil en eenzaam, corona zullen we hier niet oplopen, maar wat we wel oplopen is niet duidelijk, het is hier namelijk niet heel fris. Maar het is een enorme belevenis om hier te zijn en te slapen.

We zijn blij dat we onze eigen kussens en slaapzakken mee hebben. .

Naast de hut is een mooie berg, volgens Hans is het prachtig om de berg te beklimmen. Dat gaan we natuurlijk doen. We zetten direct al onze spullen in de hut en nemen alleen drinken, eten en een camera mee. Het is de bergtop, links op de foto hieronder.

Het eerste stuk lijkt goed te doen, langs de sneeuwplakaten omhoog. Maar de route wordt steeds steniger en zwaarder. Steeds als we denken dat we er bijna zijn, zien we dat we op een tussen-top staan en niet op de echte top. Uiteindelijk geven we het op. We hebben er al een wandeling van 3 uur op zitten en een beklimming van anderhalf uur als we zien dat we nog een heel stuk moeten. De beklimming achter Max zijn hoofd moeten we nog en dat is echt te veel. Daarnaast betrekt het ook.

Achteraf gezien zijn we dolblij met de hut, want 's nachts gaat het vreselijk te keer. Harde wind, regen en mist. Zo blij dat we niet in de tent slapen!!! Hier is hier lekker warm en droog. Zo blij dat we hier gebruik van konden maken.

We hebben een prachtige tocht en overnachting gehad. Super ervaring. Zelf visgevangen en gebakken in de hut, prachtige natuur waar we door hebben gelopen, rivieren overgestoken en een groot gewei gevonden vlak naast het hek van de Noorse grens. Dit is echt een aanrader voor iedereen. De rest van de dagen hebben we op de camping doorgebracht: wandelen, lezen, stippen en relaxen.

21 t/m 24 juli Camp Angra, Karbole

Camp Angra hebben we ook al eens eerder bezocht, in 2017. Op de camping zijn wij bij aankomst de enige gasten. Maar nadat wij terug kwamen van een wandeling waren er twee nieuwe campers aangekomen. Wij dachten dat er een knappe camper hadden...

Het gebied is in 2018 getroffen door een grote brand, en dat is nog steeds enorm zichtbaar.

. . .

Op Angra staan wij, omdat wij de berenhut geboekt hebben. Helaas zijn wij de hele nacht opgebleven, maar er was geen beer te zien. We hebben wel verschillende veelvraten gezien, een vos en de zeearend.

. . . .

24 t/m 30 juli Camping Falkudden, By Kirkeby

Falkudden is de plaats waar wij vorig jaar een relaxweek hebben gehouden. Dit was ons zo goed bevallen, zodat we dat nu ook gepland hadden. Nico en Marlies zijn ook super aardig. Elke dag hebben ze wel een praatje, heel gastvrij en behulpzaam. Op de camping hebben we verschillende dingen gedaan: Fietsen, kanoen, stippen, lezen en vissen.

. . .

30 t/m 31 juli terug naar huis

Omdat we de heenreis veel file in Denemarken hadden hebben we voor de terug weg de Stenaline geboekt. Het is heel erg rustig op de boot. Wij hebben het buffet geboekt, maar dat wordt niet gedaan. Er zijn vooraf borden opgemaakt waar je uit kan kiezen. Ook dat is prima en lekker. We hebben het gevoel dat we echt alleen zijn op de boot.

Na de vakantie hebben wij twee weken in thuisquarantaine gezeten, omdat Zweden een oranje gebied was. Wij hebben helemaal niet het gevoel gehad dat wij onveilig bezig zijn geweest. Het was overal heel rustig, in supermarkten werd afstand gehouden en andere mensen zijn we bijna niet tegen gekomen. Alle Zweden geven zelf ook aan dat zij thuis blijven als zij ziek zijn, dus zieke mensen kom je niet tegen op vakantie, zo zeggen zij. Wij hebben het idee dat wij veiliger waren op vakantie dan straks weer in Amsterdam en hier in de stad, als wij over twee weken het huis weer uit mogen! Gelukkig hebben wij twee weken prachtig weer gehad toen we thuis zaten.