Verbeek in beeld

IJsland

Voor het behalen van mijn Master heb ik een reis naar IJsland gekregen.

In oktober 2012 gaan Max en ik voor het eerst naar het zuiden van IJsland

20 oktober 2012

's Middags vliegen we van Amsterdan naar Keflavik, na een vlucht van drie uur landen we veilig op de luchthaven. Vanuit het vliegtuig hebben we al een prachtig uitzicht op de enorme Vatnajokull. Er wordt aangeraden om geen IJslandse Kronen in Nederland te wisselen, maar ter plaatse geld opnemen. Eenmaal in Keflavik vinden we het pinautomaat snel en nemen we geld op. Vervolgens gaan we naar de autoverhuur, er staat een Suzuki Grand Vitara op ons te wachten. Het is aan te raden om de auto goed te checken op steenslag, krasjes en andere beschadigingen. Na de check was het inpakken en wegwezen! De weg van Keflavik naar Reyjavik is een lange en eenzame weg, we komen geen tegenliggers tegen. Het is gek om te zien, vanuit het drukke en volle Nederland, kom je in een verlaten wereld zonder bomen en bebouwing. Bij Reyjavik zie je wel mensen, dat is een grote stad, maar wij rijden er nu om heen, hier komen we later terug. Een uurtje verderop komen we in Selfoss. Het landschap is indrukwekkend, vulkanen, lava, mos en dramatische luchten. Als we bij ons huisje aankomen is het helemaal verlaten, de beheerder heeft wel alvast de hottub voor ons opgestookt en daar maken wij heerlijk gebruik van. Vanuit de hottub wachten we op het noorderlicht. En jawel, het wachten wordt beloond, er is een lichte groene gloed aan de hemel te zien.

21 oktober 2012
Vandaag gaan we op weg naar de Zuidkust, via Selfoss gaan we over de Ringweg 1 richting Vik. Het is bewolkt maar droog. Het plan was om naar Jokulsarlon te rijden, maar we waren al 3 uur onderweg toen we bij Vik aankwamen dus we besloten om niet verder te gaan, het is namelijk ook weer vroeg donker. We moeten nog maar een andere keer terug komen naar IJsland. De route brengt ons langs grote graslanden met vulkanen op de achtergrond. We passeren verschillende watervallen die we op de weg terug bezoeken. De weg is helemaal verlaten. Bij Vik moeten we tanken, maar dat is helaas niet mogelijk met een pinpas. Je kunt alleen tanken met een creditcard of een gascard, beide hebben we niet. De locals vertellen dat we een soort prepaid benzinekaart kunnen kopen met ons cashgeld. Dat hebben we gedaan, en we komen weer verder, richting Dyrholæy. Het zwarte strand met de rotsen. De golven beuken tegen de rotsen. Op de weg terug rijden we langs de Skogafoss. Dit is een waterval van 60m hoog en 25m breed. Het water buldert naar beneden, over de voormalige kustlijn van IJsland. Je bent zelf ontzettend nietig bij dit natuurgeweld. Wij zijn omhoog gelopen via het modderige pad en trap naast de waterval. Boven de waterval komen op een hoogvlakte met prachtige herfstkleuren. In eens staat er een Japanner naast ons; 'Can you take a picture of us?'. Wij zetten het stelletje prachtig op de foto, zij aan de zijkant, watervallen op de achtergrond. Maar dat was niet goed genoeg, ze wilden een portretfoto. Ook liet de Japanner zijn Noorderlicht foto's van gister zien; prachtig mooi. Hij heeft veel mooier Noorderlicht dan wij gezien, hij had gewacht tot 3 uur, en toen lagen wij al in bed. Via de Ringweg komen we langs de Seljalandsfoss, dit is een 65m hoge waterval. Via een glibberig pad kun je achter de waterval komen. Hier kwamen we voor het eerst wat andere mensen tegen. Op weg naar Selfoss hebben we nog even boodschappen gedaan. De supermarkten in IJsland zijn prima. Het parkeerterrein doet ons erg Amerikaans aan, hele grote dikke auto's. Weer in ons huisje aangekomen gaan we direct de hottub in, even ontspannen. De gehele avond gaat om het half uur de wekker, ons Noorderlicht alarm, maar helaas om 2 uur zijn we echt te moe om weer naar buiten te gaan. We gaan maar slapen, morgen weer een dag.

22 oktober 2012
We worden wakker met een stralende zon, de lucht is blauw en vrijwel onbewolkt. Na een heerlijk ontbijt met warme broodjes lopen we naar de auto. Daar aangekomen zien we dat we de ruiten moeten krabben, het heeft gevroren. We gaan de 'Golden Circle' rijden, al is de weg nog wel glad, maar voor onze 4x4 is dat geen probleem. De zo drukke en meest bezochte toeristenroute is verlaten, we zijn alleen. We beginnen bij Geysir, de geiser, deze ligt in een geothermisch zeer actief gebied. Geysir zelf spuit ongeveer 1 a 2 keer per dag. De nabij gelegen Strokkur spuit elke 8 minuten. We hebben hier alle tijd om te fotograferen, want er zijn geen toeristen. Daarna vervolgen wij de route naar Gullfoss, een waterval in twee trappen die min of meer haaks op elkaar staan. Door de vorst van vannacht is er een ijslaag ontstaan aan de basaltwanden van de waterval. Het is een mooie waterval. Hier zien we voor het eerst een bus met toeristen. De 'Golden Circle' voert ons langs met gras en mos begroeide lavavelden. We zien alleen maar schapen en IJslandse paarden. Het laatste hoogte punt van de 'Golden Circle' is Thingvellir. Dit is het scheidingsgebied van de Noord-Amerikaanse en Eur-Aziatische tectonische plaat. Schoksgewijs beweegt dit gebied ongeveer 1 a 2 cm per jaar uit elkaar. Op de route naar huis rijden we langs Kerid, een zogenaamde explosiekrater van 55m diep. Thuis wacht de hottub op ons! Doordat we zoveel doen op een dag, zijn we 's avonds helemaal uitgeteld. Het is een heerlijk huisje om in te verblijven, ruim, mooi en schoon.

23 oktober 2012
Vandaag weer een stralende dag, zon met wat sluierbewolking. We rijden naar de Blue Lagoon, een dagje chillen. De Blue Lagoon is een geothermisch bad van 39'. Het water is rijk aan mineralen, silicaten en blauwwieren die het water een opalescerende kleur geven. Aan de rand van het bad staan bakken met klei uit de Lagoon, daarmee kun je jezelf insmeren voor een heerlijk zachte huid. Na het badderen gaan we verder naar Grindavik, hier stinkt het verschrikkelijk. Rotte eieren zijn er niets bij. Hier komen we bij een vulkanische vlakte waar warmwaterbronnen en kokende modderbronnen zijn. De zwafelafzetting is mooi om te zien. En het is heel bizar om modder te zien en horen koken, plop, plop!

24 oktober 2012
Ik weet niet waar het vandaan komt, in IJsland schijnt het heel vaak te regenen, wij worden weer wakker met een stralende zon en blauwe lucht, heerlijk. Vandaag gaan we een stukje rijden richting de kust. Max heeft zijn visspullen mee, en wil graag nog een hengel uitgooien. In Eyerbakki vinden we een mooie vissteiger. Elke keer als Max zijn hengel ingooit komt er een zeehond boven water. Het is aan de kust fris, een koude wind.

25 oktober 2012
Vandaag is het licht bewolkt. We gaan naar de Solheimajokull gletsjer. De gletser is via een onverharde weg te bereiken. We zetten de auto neer en gaan te voet verder richting de eeuwige sneeuw. Het is een pad met veel losse stenen, maar het is goed te doen. Door de vulkaanuitbarsing in 2010 is er weinig wit te zien. De gletsjer heeft veel zwart as op zich. Dat maakt het wel een heel bijzonder gezicht. Max klimt helemaal een berg top op, om de gletsjer te fotograferen.

26 oktober 2012
Vandaag moeten we ons huisje uit, het was een heerlijke plek, zeker voor herhaling vatbaar. We gaan naar Reykjavik. Het is ongeveer een uur rijden vanaf ons huis. Onze auto zetten we in de haven op een groot parkeerterrein. We zijn te vroeg om in te checken in het hotel, dus de bagage laten we in de auto. Eerst lopen we rond in de haven, daar melden we ons aan voor een whale watching. 's Middags gaat de volgende boot, dus besluiten we eerst de stad in te gaan. Reykjavik is een stad met veel kleine designer winkels en alternatieve kleding. Ruim op tijd mogen we aan boord. We krijgen een warme overall voor over onze kleding, want het is koud op het water. Na een warme chocomel kleden we ons om en gaan we aan dek. Al snel zien we de eerste 'white beaked dolphins' rondom onze boot zwemmen. Ze zijn zo dichtbij. Opeens zien we een hele groep meeuwen vlak boven de oppervlakte vliegen, dat wijst op een walvis. En ja hoor, een 'Minky Whale'. Ook hier kunnen we dichtbij komen. Dit is wel heel gaaf om mee te maken. Na de boottocht gaan we met onze bagage naar het hotel Klopp, het is heel netjes. We vertellen de receptionist dat wij al om 4 uur moeten vertrekken vanwege onze vlucht, en dat is geen probleem. Hij zorgt ervoor dat er om 3 uur een ontbijt voor ons klaar staat. 's Avonds gaan we in de stad wat eten, het is druk op straat. Reykjavik is een drukke stad met een druk uitgaans leven. Na het eten gingen wij namelijk terug naar het hotel om te slapen, maar de feestgangers liepen al vroeg door onze straat.

27 oktober 2012
Om 3 uur gaat de wekker, ons ontbijt staat klaar. Het is wel netjes dat de jus, warme broodjes en gekookte eieren speciaal voor ons om 3 uur klaar staan. Daarna gaan we met onze bagage dwars door de stad heen naar de haven toe, waar onze auto nog staat. Het is weer heel druk, het nachtleven is in volle gang. Eenmaal bij de auto aangekomen pakken we in en rijden we naar Keflavik, we moeten de huurauto inleveren en vervolgens inchecken op de luchthaven. Onze vakantie zit erop. We hebben een prachtige reis gehad door een desolaat landschap. Vulkanen, lava, geisers, gletsjers, kokende modder, dolfijnen, walvissen, Noorderlicht; allemaal hoogte punten die echt bij IJsland horen.

Deze reis is het begin: hier komen we zeker nog een keer terug!