Verbeek in beeld

Fins Lapland

In februari 2017 zijn wij op wintersport geweest in Fins Lapland

Via Voigt Travel hebben wij de reis Winterwonderland Actief in Salla geboekt.

Zondag 19 februari 2017

's Nachts om half 2 gaat de wekker, we moeten er vroeg uit, want we vliegen vroeg naar Finland toe. Om twee uur staan mijn ouders voor de deur, helaas zijn wij nog niet helemaal klaar... kofferstress. Na het toevoegen van de toilettas heeft de koffer ineens overgewicht. Na de grote wisseltruc kunnen we even later onderweg. We gaan Nancy en Wim ophalen. Om half 3 stappen zij bij mijn ouders in de auto en vervolgen wij de route met twee auto's richting Schiphol. We parkeren op P3 en komen zeer vlot aan in de vertrekhal. Daar checken we in en dan kan het wachten beginnen. In drie uurtjes vliegen we van Amsterdam naar Rovaniemi. In Rovaniemi wacht Timo op ons, hij begeleidt ons naar de bus. En na 1,5 uur komen we aan in Salla.

We hebben een huisje bij Salla Tunturin Tuvat. Een gezellig huisje met drie slaapkamers en een sauna. Na het inrichten van het huisje gaan we terug naar Kiela, daar kunnen we onze thermopakken ophalen. Als welkom hebben we ook een diner in Kiela. Na het diner gaan we op tijd naar bed, na de gebroken nacht van gister. Gelukkig is het ook bewolkt en is er een ongunstige BZ waarde voor het noorderlicht... wat een geluk!

Maandag 20 februari 2017

Vandaag moeten we om 9.00 uur klaar staan bij Kiela. Hier komt het busje ons ophalen om naar het Rendierpark te gaan. Daar staat onze gids, Timo, op ons te wachten. We gaan een tocht door de natuur maken op sneeuwschoenen. Hij maakt een prachtige tocht over de tunturi's met ons. Onderweg vertelt hij veel over de natuur en het leven in Finland. Het is vandaag bewolkt maar niet heel koud. Door het wandelen blijf je in beweging en blijf je warm. Halverwege stoppen we om lekker te lunchen, een wilderniss lunch. Worstjes bij het kampvuur en warme bessensap. Daarna gaan we weer verder lopen. We zijn in totaal zes uur onderweg geweest.

Doordat het bewolkt is hoeven we 's avonds niet uit bed om noorderlicht te jagen. We kunnen op tijd naar bed.

Dinsdag 21 februari 2017

De reis die wij geboekt hebben heet Lapland Actief, en actief betekent elke dag bezig zijn, elke dag excursies en dus elke dag op tijd uit bed. Vandaag staat er een rendiertocht op de planning. We gaan een hele dag opweg met de slee. Omdat je stil zit in de slee hebben we het thermopak aan, ondanks de zon.

De lunch krijgen we vandaag in een Kota, een soort tipitent. We krijgen een heerlijke soep, met tussendoor een echte competitie, rendierlassowerpen.

Het is helder weer dus als het donker wordt besluiten we om naar buiten te gaan. Helaas is de BZ waarde niet goed voor het noorderlicht,

Woensdag 22 februari 2017

We gaan er weer optijd uit, vandaag voor de langlauftocht, crosscountry skiing. Al snel blijkt dat langlaufen niet echt Nancy haar sterkste onderdeel is. Voordat zij buiten staat met de ski's liggen de ski's al in tweeen, omdat ze niet rechtop door de deur kunnen. Finse langlaufski's zijn namelijk langer dan 2m. Timo neemt ons vandaag weer mee door het prachtige natuurgebied. Vandaag vertelt hij weer veel. En we hebben veel tussenstops, omdat we wat pisteclowns bij ons hebben.

Onderweg gooien we ook een hengeltje uit, we gaan wakvissen. Max en Erna vangen de meeste vissen.

Na onze zes uur durende tocht komen we weer aan in ons huisje. Ondertussen is de lucht helemaal dicht getrokken. Het lijkt erop dat we deze keer geen geluk hebben met het noorderlicht. Daarom maar een spelletjes avond vanavond. Hans en Erna passen. Wij gaan met zijn vieren keezen. Midden in het spel wordt er aangebeld. Wim loopt naar de deur en doet open, drie Russische vrouwen, de sauna doet het niet. Wim roept snel dat Max dat wel kan maken. Max gaat mee en die hebben we een hele tijd niet teruggezien! Hij kwam thuis met 4 mandarijnen, het blijft een raar verhaal!

Donderdag 23 februari 2017

Vandaag staat het meest favoriete onderdeel op het programma, de huskies. Ook met de huskies gaan wij zes uur op stap. De honden blaffen enorm als we aan komen lopen en zijn al voor de sledes gespannen. Ze zijn dolenthousiast en willen rennen. Daar hebben wij ook zin in!

Deze avond hebben we eindelijk een beetje geluk, de BZ waarde lijkt wat beter te worden, dus we trekken er op uit. Het noorderlicht is al een lichte band zichtbaar aan de horizon, helaas niet met het blote oog waarneembaar.

Vrijdag 24 februari 2017

We kunnen vandaag iets later op staan, we hoeven niet naar het rendierpark. Onze sneeuwscootertocht vertrekt vanaf Kiela. We gaan twee uur lang scooteren.

De hele middag hebben we vrij. Max en ik besluiten om naar het Rendierpark te lopen. Ze verkopen daar namelijk Sami-messen. En daar willen wij er graag een van hebben.

Zaterdag 25 februari 2017

Vandaag hebben we een vrije dag. Ieder trekt zijn eigen plan. Nancy en Erna gaan wandelen rondom het meer.

Hans gaat fotograferen.

Wim, Max en ik gaan langlaufski's huren en gaan een tocht maken van Salla Tunturi naar en in het Rendierpark en weer terug.

Zondag 26 februari 2017

Vandaag worden we 's morgens opgehaald door de bus, deze brengt ons naar Rovaniemi. Daar stappen we op het vliegtuig, en binnen 3 uur zijn we weer in Nederland. We hebben een heerlijk actief weekje gehad!