Verbeek in beeld

Zweden

In 2013 maken we een kano-reis door het midden van Zweden heen, Via Buro Scanbrit hebben we deze trip geboekt.

Maandag 15 juli 2013

Op 15 juli vertrekken wij met onze eigen auto richting Kiel. Daar stappen wij op de Stena Germanica op weg naar Goteborg, Zweden. Onderweg is het prachtig en (gelukkig) rustig weer, deze keer geen last van zeeziekte. Zodra wij op de Stenaline stappen begint echt de vakantie al, het is genieten aan boord.

Dinsdag 16 juli 2013
Na een reis van 14 uur komen we aan in het zonnige Zweden. We rijden met een volle auto richting Arvika. Daar hebben we een Stuga gehuurd op camping Ingestrand. Het is een mooie camping aan het water. Onze Stuga is zeer netjes en ruim, dit wordt voorlopig onze laatste nacht in een bed.

Woensdag 17 juli 2013
Vanaf vandaag starten we met een 100km lange kanotocht. We worden met onze bagage en de kano gedropt bij het meer Algsjon. We krijgen ter plaatse een kaart en een kano-instructie. Van het kanoverhuurbedrijf 'Turist Center Arvika' krijgen we een karretje mee om de kano te vervoeren tijdens landtransporten. Peddels, zwemvesten, een spons en het 'Swedish toiletsystem' (de schep) horen bij de basisuitrusting. Dan is het tijd om de kano goed in te ruimen en op weg te gaan. Alles moet in de kano; de tent, de slaapspullen, een kookset, proviand voor 7 dagen, kleding, fotoapparatuur en natuurlijk de visuitrusting van Max. Met een vol bepakte kano gaan we op weg, de wildernis in. Het kanoen verloopt soepel, het eerste deel van onze tocht bestaat uit 12km kanoen en 2 landtransporten van in totaal 2850m. De landtransporten zijn ontzettend zwaar, door ruig terrein moet de kano op een karretje voortgetrokken worden. Zonder bepakking erin, is aan ons verteld door de instructeur. Na het eerste transport met een vrijwel lege kano, en wijzelf zeer bepakt waren we er al snel klaar mee. Onze bepakking is te zwaar om zelf te tillen en het is veel te warm om erg te sjouwen. Wie verwacht 30' in Zweden? Wij niet, wij hebben veelal warme kleding mee. We besluiten om bij het volgende landtransport en deel van de bagage in de kano te laten en we gokken erop dat het karretje stevig genoeg is. Rond 16.00 uur stoppen wij en gaan op zoek naar een mooie overnachtingsplaats. Midden in het meer Stora Bor vinden we een prachtig eiland, waar we ons kamp opslaan. Er is alleen een probleem met het 'Swedish toiletsystem', de instructie was; dig a hole in the ground, do what you have to do, and close the hole. Maar wat doe je als je op een rots kampeert...?

Donderdag 18 juli 2013
Na een heerlijke nacht in ons kleine tentje gaan we na een uitgebreid ontbijt weer verder met onze tocht. Vandaag laten we het grote Stora Bor achter ons en gaan we via kleinere meertjes en rivieren verder. Uiteindelijk leggen we vandaag 15km af en 4 landtransporten van 4600m. Ook vandaag schijnt de zon en is het ruim 25'. We beginnen onze schouders wel te voelen. Wij dachten namelijk dat we veelal stroomafwaarts zouden varen, maar de stroom hebben we nog niet gevoeld. We moeten veel zelf peddelen, vooral ook omdat we zo zwaar bepakt zijn (maar we hebben wel alles bij ons).

Vrijdag 19 juli 2013
Vandaag worden we wakker en voelen we voor het eerst een beetje wind, lekker, want het is best heet op het water als je zo in beweging bent. De route is vandaag wat lastig te vinden, we kunnen de eilanden niet vinden op de kaart, waardoor we wat tijd verliezen met zoeken en heen en weer peddelen. Ondertussen begint het echt stevig te waaien, er ontstaan hoge golven. We moeten erg ons best doen om niet schuin op de golven te komen. Het is een dagje hard werken, 13km peddelen en twee landtransporten van 1700m waarvan 1 transport door een dorpje Svanskog heen. In het dorp halen we de nodige boodschappen (bier en ijs). Zodra we weer verder willen gaan wordt het windstil. We liggen op een prachtige plaats en besluiten om lekker te luieren en te vissen. Als we 's middags verder gaan waait het op het meer zeer hard, met hoge golven. Ik vind het erg spannend en word in de punt van de kano (wat mijn plek is) flink nat. Via de oever gaan we verder en zoeken we naar een goede overnachtingsplek. Als ons kampement eenmaal staat gaat de wind liggen, dus we hebben een heerlijke avond.

Zaterdag 20 juli 2013
Om half acht smelten we al onze tent uit, we ontbijten rustig en pakken al onze spullen weer in. Na een uur zijn we weer ingepakt en gaan we opweg. Op de kaart hebben we al een prachtige plaats gevonden waar we willen overnachten, aan de oever van het Aspen meer. Onderweg hebben we rustig gepeddeld, gevist en gefotografeerd. Het is heel relaxed tot het moment dat we bij Aspen aan komen, onze overnachtingsplek blijkt een beschermd natuurgebied te zijn, het is verboden om te kamperen. Dus we kunnen niet stoppen om 16.00 uur, we moeten verder op zoek naar een geschikte kampeerplaats. Via de kleine rivier Lillalven gaan wij verder, maar hier zijn de bevers 's nachts zeer actief. Er liggen veel boomstammen in het water, die voor opstoppingen zorgen, het is een hele klus om de rivier door te komen. Na de beverrivier komen we in een moerasachtig gebied, hier zijn te veel muggen om te kunnen kamperen, we moeten nog verder. Uiteindelijk hebben we 25km gevaren en 3 landtransporten van 3600m. achter de rug, voordat we een geschikte plaats vinden. Om 20.30 uur kunnen we ons kamp opslaan en hebben we een lange, vermoeiende, maar prachtige dag achter de rug.

Zondag 21 juli 2013
De volgende morgen zijn we door de warmte weer heel vroeg wakker. Alle warme kleding die we meegenomen hebben, hebben we nog niet aangeraakt. Onze spullen pakken we weer in, we merken wel dat we verder in de week zijn, onze proviandkist wordt (gelukkig) minder zwaar. Vandaag vervolgt de route zich over het lange meer Bjornoflagan. Het meer is echt enorm groot en wijds, we zijn zeer nietig in onze kano. De tocht van vandaag is 19km, we hebben geen landtransporten. Tussendoor meren we aan op een eiland om lekker te ontspannen en te lunchen. Aan het einde van de dag zien we een prachtige plek op een landtong. We gaan aan wal om te controleren of we hier echt kunnen slapen. Max gooit een touw naar mij en vraagt mij om de kano vast te binden aan een boom, zodat wij even rustig een slaapplaats kunnen zoeken. De plaats is prima, mooi gelegen, veel vismogelijkheden en zon, wat wil je nog meer. Zodra we terug lopen naar de kano, is de kano verdwenen; het touw zit nog keurig met een padvindersknoop aan de boom vast. Alleen was Max vergeten het touw aan de kano vast te binden. De kano dreef 200m verderop, al onze bagage zat er nog in, dus Max moest in actie komen. In een ruk ging zijn kleding uit en sprong hij het koude water in, op naar de kano. Helaas zijn er geen foto's van, want de camera lag in de kano.

Maandag 22 juli 2013
We hebben een heel bonkige nacht gehad, de tent stond op een stukje gras (dachten we), maar het waren graspollen die op rotsen groeiden. Het lag niet erg goed, met een gebroken rug en toch wel wat spierpijn van het peddelen vervolgen wij de route. We gaan over het meer Glafsfjorden, het is zo groot, de overkant kunnen we niet zien, ook de oever aan de andere kant is nauwelijks zichtbaar. De kwaliteit van het water in Zweden is zeer goed, wij gebruikten het om te koken, het is drinkwaterkwaliteit. Het water is zo helder dat je op de ondiepere stukken tot de bodem kunt kijken. De vissen zien we voor de kano wegzwemmen. Op de Glafsfjorden zijn veel waterplanten, het is echt prachtig en zo groots. 's Avonds slapen we op een eiland vlakbij ons eindpunt. Het is een prachtig eiland met een klein bos erop, in het midden is een open plek en daar zetten we de tent op. 's Avonds laat gaat de zon even kort onder, er ontstaan mooie kleuren in de lucht. Ik ga uit bed om foto's te maken, uit voorzorg wikkel in mezelf in een fleeche deken tegen de muggen. Alle plekken die niet bedekt waren zijn lek gestoken, mijn voeten, handen en gezicht zitten onder de bulten, maar wel een mooie foto!

Dinsdag 23 juli 2013
We hebben maar een klein stukje voor de boeg, het 'Turist Center Arvika' ligt aan de overkant. Dit wordt een makkelijke overtocht (dachten wij). We pakken alles voor de laatste keer in en varen onze baai uit. Zodra we op het open water zijn, worden we geconfronteerd met de harde wind en hoge golven. De oversteek is niet te doen, de punt van de kano gaat verschrikkelijk te keer en ik ben heel nat van de golven. We moeten veel moeite doen om de kano haaks op de golven te houden, we moeten een heel stuk om varen om een goede ligging te houden. Om niet om te gaan kiezen wij ervoor op de oever te volgen en niet over te steken over het midden van het onstuimige meer, maar over een smaller stuk. Na hard ploeteren komen we in rustiger vaarwater en kunnen we beginnen aan de oversteek. Drie uur later komen we aan op onze eindbestemming Arvika, tijd om alles uit te pakken en schoon te maken. We hebben een prachtige trip gemaakt door de ongerepte natuur van Zweden. Het wildkamperen is echt een avontuur, elke avond weer opnieuw op zoek naar een geschikte slaapplaats. Alle spullen uitpakken en koken in de natuur, met water uit het meer. Ik zag op tegen de persoonlijke hygiene, maar het meer is een prima plaats om te badderen. En het ' Swedish toiletsystem' werkt goed (als je niet op een rots zit). Wij hebben alle dagen zon en minimaal 25' gehad, een perfecte basis dus. Dit avontuur is zeer zeker de moeite waard om te herhalen. We beeindigen het kanoavontuur met weer een overnachting in een Stuga op camping Ingestrand. Hier kunnen we onze spullen even rustig rangschikken en opruimen in de auto, voordat we morgen weer verder gaan. Na het in- en uitpakken is het tijd om in de relaxmodus te gaan, we gaan naar het strand van de camping. En als allerlaatste bakken we pannekoeken, gaan we douchen en kruipen we heerlijk ons bed in. Vanaf nu is het tijd voor RUST!

Woensdag 24 juli t/m 1 augustus 2014
Vandaag gaan we verder, we rijden is oostelijke richting naar Hedesunda. Op camping Hedesunda hebben we een Stuga geboekt, het is een mooi huisje op een hele mooie camping. De camping is ingericht al een soort park, er zijn veel mensen met hun tent of caravan heen gekomen. Het publiek is gemeleerd; Zweden, Noren, Denen, Duitsers en Nederlanders.

Vlakbij de camping ligt het Nationale Park Farnebofjarden. Wij zijn gaan wandelen in het gebied, maar het is te warm om een lange tocht te maken. In dit natuurgebied zijn veel bevers actief.

De camping ligt op een uurtje rijden van Stockholm vandaan. Wij hebben de stad bezocht. Het is te vergelijken met Italiaanse steden, Stockholm wordt ook het Italie van het Noorden genoemd.Het is leuk om rond te lopen in het oude deel van de stad, maar ook de grote winkelstraat is de moeite waard.

De camping ligt in een waterrijk gebied, er is een vissteiger en er worden visclinics en visexcursies georganiseerd. Wij zij ook een avond met een gids gaan vissen. Daar ving ik mijn eerste baars en eerste snoek (het waren sowieso mijn eerste vissen in mijn leven (want ik hou niet van vissen). Toch was het hier wel erg leuk om te doen. Op het moment dat wij gingen vissen regende het heel hard, het was ook de eerste regen die wij hebben gezien deze vakantie. Dus we konden onze regenkleding toch nog gebruiken.

Wij hebben ook deelgenomen aan de natuurtocht, georganiseerd oor de campingeigenaar. Met een boot hebben we door het natuurgebied gevaren. Onderweg zijn wij visarenden, bevers en elanden tegengekomen. Het was een erg leuke ervaring om met de boot het natuurgebied te verkennen.

. .

We hebben enorm genoten van onze trip in Zweden.

Dit is een land, waar we nogmaals naartoe zouden willen gaan.